Fakticky je návrh skutečně polyfunkční dům, uvnitř jsou obchody, prostory pro administrativu a případně ordinace, jak jsme za Piráty prosazovali, když jsme ještě působili v radě. Dominantou jsou však dvě výškové nástavby s celkem 181 byty.
(Vizualizace nového PRIORu. Zdroj: architektonická studie)
Když byli Piráti ve vedení radnice, chtěli zakázku na koncesi v momentě, kdy v ní zbyl jediný zájemce, zrušit (leden 2022). Na celé území nechat znovu zpracovat urbanistickou studii, ve které by byly využity znalosti ze zakázky, a poté vypsat zakázku znovu s jasnými limity (například menším počtem bytů).
(Nákres fasády směřující do náměstí. Zdroj: architektonická studie)
Nad Sofijským náměstím se bude tyčit 11 podlaží, v převážné většině s byty. Dům bude (včetně schodiště) přibližně 39 metrů vysoký, přičemž náměstí je široké 33 metrů. Takto velký rozdíl bude zhoršovat pocity lidí na náměstí, které má sloužit i k trávení volného času. V létě se ve fontáně na náměstí osvěžují děti, konají se zde různé akce (trhy, Den Prahy 12 ad.) a přes zimu, od prosince do konce února, zde bývá kluziště.
Hluk z akcí a kluziště bude vadit obyvatelům nového domu. Kluziště se v noci chladí, hluk z agregátu je tedy i v noci. Jiné místo pro kluziště na Praze 12 není, nebo minimálně ne na takto velmi dobře přístupném místě. Předpokládáme tedy, že akce budou muset být na náměstí výrazně omezeny.
Současný obchodní dům má při Sofijském náměstí 5 metrů široké podloubí. Nový dům zaplňuje celý prostor a dojem z šířky náměstí se tak ještě výrazně zhorší. Až se přestaví (a zvětší) budova pošty, bude tento veřejný prostor působit jen jako úzký průchod mezi výškovými domy, nikoli náměstí.
(návrh dopravního řešení. Zdroj: architektonická studie firmy Loxia)
Velké parkoviště před Priorem bude rozděleno závorou na dvě části v místě současného přechodu (ten bude jinde). Pokud to dovolí inženýrské sítě pod povrchem, architekté chtějí na parkovišti vysadit stromy. Přeorganizováním a rozdělením parkoviště ale místní přijou o podstatnou část míst.
Využití nyní | Studie | |
---|---|---|
Před PRIORem levá část | Místní, přestup na tramvaj, plus 55 míst na parkovací kotouč | 132 míst za závorou vyhrazeno pro OC, 315 míst v garážích |
Před PRIORem pravá část | 98 míst | 81 míst |
Plovdivská | 14 míst podélných + 3 místa na konci ulice + 3 místa u PRIORu = 20 míst |
7 míst podélných + 15 míst kolmých = 22 míst |
Celkem pro místní | 118 | 104 |
Prošli jsme ulici Plovdivská a letecké snímky parkoviště a napočítali, že počet veřejně přístupných parkovacích míst se sníží o 14, plus o celou levou část velkého parkoviště před PRIORem, kde nyní parkují jak místní, tak ti, kdo zde přestupují na tramvaj. Parkoviště je ve všední dny plné. Všichni tito řidiči si tedy budou muset hledat místa jinde. Budou parkovat u budoucí linky metra D?
Přímé cesty na tramvaj a na autobus směrem na Kačerov nyní přeruší obrovská rampa do podzemních garáží. Radnice posílá obyvatele zadní stranou panelového domu v Plovdivské, která je ale méně příjemná třeba i tím, že obsahuje prudké schodiště.
(Promítnutí rampy na fotomapu prostoru za PRIORem, zdroj: architektonická studie)
Samotnou rampu pak lidé budou muset překonávat po mostě, na jehož konci jsou ve studii dokonce schody. Budova má totiž ležet asi o 1 metr níže než nyní, překonávání výškových rozdílů je tak pro nezkušené architekty značná výzva.
“Rampa do podzemních garáží by měla vést přímo budovou obchodního domu a nezabírat takto brutálně veřejný prostor,” říká k tomu pirátský zastupitel Jan Adamec.
Když se podíváme na Metropolitní plán - tj. budoucí územní plán hlavního města, který již prošel několika koly připomínkování vč. veřejných, ale stále není schválený - v okolí Sofijského náměstí je v něm transformační plocha s maximální výškou budov 6 podlaží. “S takovou výškovou hladinou souhlasíme a je smutné, že současná radnice se těmito plány neřídí,” vysvětluje postoj zastupitelka za Piráty Eva Tylová.
(Metropolitní plán, modré číslice značí max. počet podlaží)
Před PRIORem také vede důležitá trasa pro cyklisty, kteří se chtějí dostat ze sídliště do modřanské rokle, populárního cíle pro víkendové projížďky. Architekti staví cyklistům do cesty onu závoru. “Není vůbec jasné, kudy by se měli do rokle či na stezku k Vltavě cyklisté dostávat,” dodává zastupitelka (a nadšená cyklistka) Petri Mališů.
(snímek z cyklistické mapy MHMP)
Již před rokem Piráti upozornili na to, že se do zakázky snaží různými cestami protlačit společnost Loxia. “Formálně si Loxii vybral koncesionář, firma BAK. Že se však jedná opět o Loxii v klasickém tandemu s firmou Fetters Management, považujeme za velmi podezřelé,” říká pirátský zastupitel Jiří Brůžek. Podle Loxie a Fetters Mng. se stavěla radnice Prahy 12 a podílejí se i na řadě developerských projektů po Praze 12.
S představenou architektonickou studií jednomyslně souhlasila Rada městské části Praha 12 ve složení ODS, TOP09, ANO. Vedení radnice tentokrát neuspořádalo veřejnou prezentaci návrhu. Na prezentaci 22. 2. pozvalo jen obyvatele sousedních domů a o akci na webu nebo sociálních sítích neinformovalo. Důvodem omezení byla údajně omezená kapacita sálu. Když se ale před rokem konala prezentace návrhů PRIORu otevřená a v médiích inzerovaná, do sálu se všichni vešli a zbyla i volná místa. Je to důkaz, že si radnice uvědomuje, že se novým projektem rozhodně nemůže chlubit.
Stejně tak nový návrh nejdůležitějšího místa v Modřanech neprojednávaly žádné komise rady, kterým jsou jindy předkládány k vyjádření i stánky u Vltavy. Vše upekla část radních v čele se starostou.
“Když se místní těšili na moderní obchodní dům, asi nečekali, že dostanou obchoďák zamaskovaný dvojnásobně vysokou obyčejnou bytovkou. Jak jsme si ukázali, ztíží se pohyb chodců, cyklistů, cesty pro kočárky. I když přibude spousta parkovacích míst v podzemí, na povrchu to bude díky zrušení neformální P+R o dost horší. Přitom právě dostupná parkoviště pro přestup jsou v moderním městě důležitá pro možnost kombinování veřejné dopravy s osobní. Zhorší se užití náměstí, které město nedávno zrekonstruovalo a začalo na něm pořádat akce. Zní to hrozně, ale toto ani není vůle developera, který chce klasicky vytěžit svůj pozemek na maximum. Toto se děje plně v režii místní samosprávy, tedy současné rady,” kritizuje vývoj projektu předseda zastupitelského klubu Pirátů Jan Adamec.
Definitivně se bude studie schvalovat na zastupitelstvu ve středu 28. 2. 2024. Veřejnost může do diskuze na jejím počátku vstoupit a uvést své názory.
]]>Minulá vedení Prahy 12 s tímto projektem nesouhlasila.V roce 2016 zastupitelstvo odmítlo žádost na změnu územního plánu, naposledy pak dne 21.9.2021 podával na základě usnesení rady R-138-010-21 starosta Jan Adamec odvolání proti vydanému stavebnímu povolení. Toto odvolání bylo úspěšné, dne 13.12.2023 magistrát vydané stavební povolení zrušil (č.j.: MHMP 2179742/2023).
Průběh řízení ale přinesl překvapivý a nestandardní tah starosty Prahy 12, Vavřincova spolustraníka v ODS, Vojtěcha Kose. Ale popořadě.
Během odvolacího řízení se ukázalo, že jediným problémem stavebního projektu bude nakonec zhoršení prostupnosti územím, definovaným v §11 odst 3 Pražských stavebních předpisů (PSP).
Současný starosta Kos přes platné usnesení o nesouhlasu s projektem zaslal dne 9.10.2023 do odvolacího spisu dopis deklarující spolupráci MČ Praha 12 s investorem, a to zřízením schodišť. Citujeme: “Městská část Praha 12 spolupracuje se stavebníkem a potvrzuje toto: … Zřízením schodišť bude zabezpečena prostupnost území ve smyslu ustanovení § 11 odst. 3 pražských stavebních předpisů…” Tedy v dopise explicitně uvádí odkaz na splnění §11 odst 3 PSP - přesně tak, jak jeho stranický kolega z ODS pro svůj projekt nutně potřeboval.
K tomuto dopisu ale neměl starosta žádné usnesení samosprávy Prahy 12, které by spolupráci posvěcovalo. Jednal tedy jen za sebe. Využil své funkce starosty, aby vzbudil zdání, že tímto dopisem projevuje vůli městské části.
Odvolací orgán (magistrát) byl tímto rozporem v jednání městské části Praha 12 zaskočen, pozastavil se i nad tím, že spolupráce s developerem není stvrzena žádnou smlouvou. Opět citujeme: “Pouhý dopis MČ není smlouvou ani jiným závazným a vymahatelným právním jednáním a nelze tak mít důvodně za to, že bude zabezpečena prostupnost území ve smyslu výše uvedeného.”
Přes tuto snahu obou spojenců z ODS bylo odvolání proti projektu vyslyšeno a stavební povolení zrušeno. Kos s dopisem neuspěl. Naopak, magistrát dokonce ve svém rozhodnutí o zrušení uvádí, že ani schodiště pozemku na parc.č. 3867/16 navržené starostou Kosem nesplňuje Pražské stavební předpisy.
Územní studie Komořan je zapsaná, změny územního plánu z ní vycházející zatím ne. Proto se investor řídí současným územním plánem, který zástavbu na hranici lesa v omezené podobě umožňuje. Samospráva se však ve svých vyjádřeních k developerům doposud vždy držela projednaných územních studií, aby se pokusila zajistit stav v nich navržený.
Strana | Pro | Proti | Zdržel se | Nepřítomen |
---|---|---|---|---|
Piráti | 3 | 0 | 0 | 0 |
ODS | 0 | 1 | 2 | 0 |
TOP 09 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Zde tedy ODS dělá jasnou výjimku, když deklaruje spolupráci i přesto, že územní studie toto území řeší jinak.
Pokud by nové vedení s tímto projektem přesto chtělo souhlasit, mělo by zrušit současné usnesení o nesouhlasu, alespoň uzavřít smlouvu o spolupráci a od developera vymoci finanční příspěvek (do kasy MČ Praha 12).
Pro zjištění, jestli starosta Kos neporušil nějaké platné usnesení, zmiňme dvě relevantní platná usnesení
“ZMČ … ukládá Radě MČ Praha 12 … ke stavebním projektům dle bodu 2. tohoto usnesení nevydávat souhlasy s připojením na komunikaci, s umístěním souvisejících inženýrských sítí či jiné další souhlasy, a to do doby uzavření smluv dle bodu 4.1. tohoto usnesení”
Starosta Kos tedy svou deklarací jedná vyloženě proti smyslu těchto usnesení a pomáhá stavebníkovi realizovat jeho stávající variantu projektu, nikoli variantu dle územní studie Komořan.
Vedoucí odboru Kancelář městské části (OKM) ÚMČ Praha 12 Mário Koyš v průvodním dopise na dotaz Jana Adamce uvádí na obranu, že “Dle vyjádření starosty Ing. Vojtěcha Kose dopis potvrdil záměr městské části zajistit propojení pozemků ve správě městské části s lesem, a to přes pozemky stavebníka. Zamezení tohoto propojení stavebním záměrem stavebníka byla jednou z námitek městské části ve stavebním řízení. … Z hlediska právního předmětný dopis sám o sobě městskou část k ničemu nezavazuje.”
Pirátský exstarosta Jan Adamec k tomu uvádí: “Starosta městské části zastupuje městskou část nevenek a ve svém jednání se řídí usneseními městské části. Není tedy podle mě správné, aby starosta Kos v dopise tvrdil, že Praha 12 s developerem spolupracuje, když platné usnesení městské části obsahuje množství námitek. Proto se má i současný starosta snažit tento projekt změnit do podoby odpovídající územní studii a podaným námitkám. Svým jednáním starosta zasahuje do sporu o soulad projektu stavebníka se stavebním zákonem, a to zcela otevřeně na straně investora.”
]]>Privatizace preferovaná zejména ODS přechází i do sféry školství. Vloni Praha 12 pronajala část pozemku u ZŠ Písnická pro novou soukromou základní školu místo toho, aby na tomto pozemku umožnila rozšíření buď samotné ZŠ Písnická nebo tamějšího gymnázia zřízeného hlavním městem. Podle studie iniciované Piráty v minulém volebním období na hlavním městě a realizované Institutem plánování a rozvoje (IPR) v Praze 12 stále chybí 1 400 míst odborných středních škol a gymnázií.
“Kapacita 600 míst by se dala postavit na volném pozemku při ulici Čs. exilu u zastávky Družná. Dosud bylo vedení Prahy 12 při jednáních o zřízení této školy poměrně neaktivní, proto jsem sám z pozice předsedy magistrátního výboru pro výchovu a vzdělávání takovou schůzku s klíčovými lidmi na hlavním městě Praze a Praze 12 inicioval,” říká zastupitel Jiří Brůžek.
Privatizace škol vede k segregaci a nerovnostem. Je důležité, aby městská část a město hledali řešení, která zajistí dostatečnou kapacitu škol a udrží vzdělávání jako veřejnou službu dostupnou pro všechny. Řešení vyžaduje investice do stávajících i nových školních zařízení. V době, kdy Praha 12 usiluje o udržení statusu města krátkých vzdáleností a kvalitního života, je tento problém prioritou, která vyžaduje pozornost a spolupráci politiků napříč politickým spektrem.
]]>Jen necelých 500 metrů od výše uvedených pozemků, na rohu ulic Generála Šišky a Československého exilu (areál nad Novou radnicí) hlavní město Praha v minulém roce (2022) prodalo cca 6600 m² za cenu 17.711 Kč/m² (celkem tedy přes 117 mil. Kč včetně DPH). Nyní chce TOP 09, ODS a ANO prodat cca 6200 m² za 12.436 Kč/m² (celkem 77,4 mil. Kč včetně DPH).
Rozdíl v ceně za 1 m² je 5.275 Kč a při 6222 m² pozemku je rozdíl závratných téměř 33 mil. Kč. Tento rozdíl vyvolává otázky týkající se transparentnosti a okolností prodeje. Proč se stejně hodnotný pozemek při současné inflaci a zvyšujících se cenách prodává o 5.000 Kč za 1 m² levněji? Má k tomu starosta Kos nějaké vysvětlení?
Povodňová | Čs.exilu | |
---|---|---|
Popis | K.ú.: Modřany pozemky č. 1663/3, 1663/4, 1663/5, 1663/7, 1664/4, 1664/6 a 1663/18 o celkové velikosti 6.222 m². Pozemek je v územním plánu pod kódem SV na pozemku jsou stavby jiného vlastníka. Vlastníkem budov je společnost MK MARKET spol. s r.o. | K.ú.: Modřany pozemky č. 2870/1, 2864/17, 2870/11 a 4400/609 o celkové velikosti 6.650 m². Pozemek je v územním plánu pod kódem SV na a na pozemku byly stavby jiného vlastníka. Vlastníkem budov je společnost Nové Modřany, a.s. |
Mapy | ||
Plocha | 6 222 m² | 6 650 m² |
Struktura využití ploch | SV - všeobecně smíšené bez koeficientu tedy stabilizované území | SV - všeobecně smíšené bez koeficientu tedy stabilizované území |
Termín prodeje | 2023 | 2022 |
Cena za m² bez DPH | 10 277 Kč | 14 637 Kč |
Cena za m² včetně DPH | 12 436 Kč | 17 711 Kč |
Rozdíl v ceně za 1 m² včetně DPH | 5 275 Kč | |
Celková cena včetně DPH | 77 379 500 Kč | 117 778 980 Kč |
O kolik může MČ přijít? | 32 821 050 Kč |
Ve všech domovních a na většině venkovních stanovištích se občané naší městské části již mohli potkat s novým systémem sběru tříděného odpadu. Lidem i městu ušetří čas i peníze.
V domovních stanovištích nyní stojí ŠE3VEC – nádoba mnohdy v novém stále však částečně žlutém kabátku viditelně označena zmíněnou nálepkou. Patří do ní plast a nápojové kartony.
Podle Evy Tylové, zastupitelky hl. m. Prahy a zastupitelky MČ Praha 12, členky výboru pro životní prostředí: “Na veřejně přístupných venkovních stanovištích zůstávají žluté kontejnery (v známém i obměněném designu) nově připraveny pojmout plast a nápojové kartony. Původně se do těchto kontejnerů měly dávat i kovy, ale to jsme vyhodnotili jako neefektivní, protože Pražské služby provozují velice výkonnou třídící linku schopnou separátně sbírané kovy vytřídit na hliník a železo. Kovy se tedy stále sbírají do šedých nádob.”
Samotný přechod na nový systém byl detailně rozpracován, ke každému stanovišti v naší MČ se přistupovalo individuálně. Kde to bude z kapacitních důvodů potřeba, bude přidána další nádoba na multikomoditu, aby nedocházelo k nepořádku v okolí stanoviště. Třídit odpad nikdy nebylo jednodušší! Že by předsevzetí do nového roku pro ty, kteří ještě nezačali? Má to smysl.
]]>Jako opoziční zastupitelé máme nyní oproti minulému volebnímu období, kdy jsme byli v Radě a proti stavbě jsme se za městskou část Praha 12 úspěšně odvolali, mnohem méně možností hájit zájmy občanů. Úzce však nadále spolupracujeme se Spolkem náš Kamýk, který organizuje podání námitek v územním řízení (čas pro jejich podání je do 14. prosince). Občany jsme o zahájeném územním řízení informovali dopisem, který jsme roznesli účastníkům řízení, majitelům bytů v okolí stavby.
Trigema mohla požádat o územní řízení poté, co získala souhlas k pronájmu magistrátních pozemků. Souhlas s pronájmem pozemků pro staveniště, kotvení a věcná břemena na pozemcích hl. m. Prahy jsme se ve spolupráci s našimi pirátskými radními na hl. m. Praze pokusili zamítnout. Pirátské radní ovšem přehlasovali zbylí členové Rady hlavního města za ODS, TOP09 a STAN, kteří souhlas s pronájmem, navržený náměstkem Petrem Hlaváčkem (STAN) odpovědným za územní rozvoj, podpořili a tím výstavbu umožnili.
Prvním krokem k podpoře výstavby bylo schválení nevýhodné smlouvy s developerem na jednání zastupitelstva MČ Praha 12 v dubnu letošního roku stávající koalicí (ODS, TOP 09, ANO) za podpory 2 zastupitelů za ČSSD a KSČM. Zastupitelé za Piráty byli, jako již po několik předchozích let, zásadně proti.
Strana | Pro | Proti | Zdržel se | Nepřítomen |
---|---|---|---|---|
ODS | 6 | 0 | 0 | 0 |
TOP09 | 3 | 0 | 0 | 0 |
ANO | 9 | 0 | 0 | 0 |
Piráti | 0 | 9 | 0 | 0 |
P12Sobě | 0 | 3 | 1 | 0 |
Změna | 0 | 3 | 0 | 0 |
ČSSD+KSČM+SPD | 2 | 0 | 0 | 0 |
Letos koalice ODS, ANO a TOP 09 zavedla na úřadě novou směrnici (usnesením R-11-018-23) pro zadávání zakázek malého rozsahu (do 2 milionů). Takovou směrnici mají snad všechny úřady a zakázky se v ní dělí do kategorií podle předpokládané ceny. A právě hranici pro zveřejňování koalice zvýšila z 50 tisíc dokonce na 300 tisíc Kč. Do tohoto limitu stačí provést jen “průzkum trhu”. Navíc snížila minimální počet přímo oslovených firem z 5 na 3.
Jak to vypadá v praxi? Zakázku za čtvrt milionu na namalování dopravního hřiště radní Vojtěch Mikoláš (ODS) řeší tak, že radnice prostě napsala e-mail třem firmám. Odpověděla jedna z nich a zakázku tak získala. Zbývající dvě na e-mail neodpověděly. Možná nepřekvapivě: jedna z nich dle svého webu ani malovaná dopravní hřiště nedělá. Zabývá se litím betonových podlah, stěrkami a stavbou silnic.
Tzv. z ruky se tak dají zadávat významně dražší zakázky než dříve. Vzhledem k tomu, že radní hospodaří s veřejnými prostředky, měli by se svěřenými financemi nakládat s respektem. Rada slibovala, že naváže na naši politiku čím dál vyšší transparence, již rok však po malých i větších krocích dělá pravý opak.
Jak to bylo dříve, “za nás”? Viz článek z roku 2019.
Metrostav opětovně přišel s návrhem na změnu územního plánu z PZO (zahrádky a zahrádkové osady) na obytné využití, aby zde mohl postavit 14 vil.
Nejdříve Metrostav občany vyplašil záměrem výstavby 60 chat, na který zpracoval studii. Podle zastupitele Jana Adamce (Piráti), který studii analyzoval, taková výstavba ale nebyla možná. “Výstavba 60 chat nemůže být realizována. Studie ignoruje prudký svah, ve kterém je výstavba chat navržena. Bez pozemků městské části Praha 12 by nemohla být realizována příjezdová komunikace. Strašení výstavbou chat je tedy irelevantní,” vysvětluje Adamec.
Vedení radnice (ODS, TOP 09 a ANO) slíbilo na znění ankety ohledně budoucnosti Belárie spolupracovat s místními občany, jejich připomínky ale nakonec nezohlednilo a lidem rozneslo anketu, která preferovala pouze variantu vil, nikoli ponechání současného stavu. “Radnice v anketě preferovala pouze variantu výstavby 14 vil, pro kterou by bylo potřeba změnit územní plán. Nesouhlas se změnou územního plánu do ankety vůbec neuvedla. Abychom situaci vysvětlili, tak jsme vytvořili leták, který jsme roznesli občanům. Vystoupili jsme i na veřejném jednání s občany, kde jsme vše vysvětlili,” uvádí zastupitelka Eva Tylová (Piráti). Občané na veřejném jednání i v anketě jasně vyjádřili názor, aby se na Belárii nestavělo a zůstala tam zachovaná zeleň.
Metrostav na změnu územního plánu nemá nárok. Pozemek koupil jako zahrádkářskou kolonii před šestnácti lety od restituentů. Zahrádkářům následně dal výpověď a opakovaně se pokoušel o změnu územního plánu na zástavbu. “Metrostav o změnu územního plánu usiloval i v minulém volebním období, kdy jsem jako místostarostka pro územní rozvoj za Piráty společně se starostou Janem Adamcem a radním Jiřím Brůžkem v radě prosadila nesouhlas se změnou územního plánu na zástavbu. Jsem ráda, že jsme tento nesouhlas prosadili i nyní. Zelené stráně Belárie představují plíce Prahy, což zohledňuje i Metropolitní plán, který zde navrhuje park,” doplňuje Eva Tylová.
(cesta skrz svah)
Návrh na nesouhlas z důvodu nepřiměřenosti stavby ve stabilizovaném území předložil Pirátský radní pro majetek Adam Zábranský. Dal tak za pravdu místním občanům, kteří se na Magistrát obrátili s peticí. Návrh nesouhlasu podpořili však jen radní za Piráty.
Radní Hlaváček (STAN) odpovědný za územní rozvoj předložil jako protinávrh souhlas s žádostí developera. Rada následně tedy souhlas udělila bez hlasů Pirátů. Dveře pro tento souhlas otevřelo již zastupitelstvo MČ Praha 12 na jednání v dubnu, kdy stávající koalice (ODS, TOP 09, ANO) za podpory 2 zastupitelů za ČSSD a KSČM schválila nevýhodnou smlouvu s developerem. Zastupitelé za Piráty byli již tehdy, jako po několik posledních let, zásadně proti.
V předchozím volebním období naše místostarostka pro územní rozvoj Eva Tylová společně s jejími pirátskými kolegy v radě vč. starosty Jana Adamce prosadila v zastupitelstvu opakovaně nesouhlas s touto nadměrnou stavbou. Na její podnět byla definitivně Ministerstvem pro místní rozvoj zamítnuta výstavba Dvou věží v podobě 18 a 15 pater jako nepřijatelná pro stabilizované území.
Po volbách se však nové vedení ODS, TOP 09 a ANO postavilo na stranu developera. Stejně jako dalším developerům zde nová rada svým jednání dává zřetelný signál k zastavování sídlišť mnohopodlažními stavbami na místě nízkopodlažních budov veřejné vybavenosti. O tom, proč je to v tomto území zásadně špatně si můžete přečíst více v článku našeho zastupitele Michala Macka.
]]>“Klimatickou změnu vnímám jako významné téma. Pro realizaci mitigačních a adaptačních opatření však potřebujeme větší oporu v legislativě. Velkým dluhem je neexistence komplexního Klimatického zákona, zatím postupujeme v rámci dílčích zákonů. V současnosti je např. v Poslanecké sněmovně projednáván zákon, který umožní rozvoj komunitní energetiky, který ne všichni hráči na energetickém trhu vítají a mohou se ho snažit pozměnit ve svůj prospěch. Je třeba prosazovat znění, které umožňuje vznik energetických komunitních společenství, ale také zabrání energetické chudobě. Energie, kterou vyrobíme ze slunce a větru nám umožní nahradit alespoň část drahého plynu z politicky nestabilních zemí,” uvádí Eva Tylová.
V Senátu chce Tylová prosazovat i další opatření v oblasti životního prostředí, která pomohou zlepšit kvalitu ovzduší, čistoty řek, ochranu přírody a krajiny. Velkým rizikem je pokračující pokles biodiverzity. “To jsou moje tzv. srdcová témata, vzhledem ke svým zkušenostem z radnice i státní správy jsem schopna obsáhnout i další oblasti důležité pro společnost, blízká mi je i např. sociální oblast a podpora handicapovaných,” doplňuje.
“Eva Tylová je osvědčenou a populární tváří, která se s obyvateli od Prahy 12 přes Libuš, Lhotku, Šeberov až po Zbraslav denně potkává při řešení konkrétních problémů. S jejím zvolením v stranických primárkách jako pražští Piráti navazujeme na strategii sjednocování liberálních sil v Praze. Po Lukáši Wagenknechtovi a Marku Hilšerovi s Evou Tylovou pokračujeme v podpoře liberálních kandidátů s reálnou šancí uspět proti konzervativním silám,” vítá účast Tylové ve volbách místopředseda pražského sdružení Pirátů Ondřej Vojta.
V oblasti životního prostředí působí Eva Tylová více než 30 let, poslední dva roky se věnuje také energetice. V letech 1998-2002 působila jako náměstkyně ministra životního prostředí bez politické příslušnosti, navržená na tuto funkci ekology. V letech 2002-2003 a 2008-2010 pak byla ředitelkou České inspekce životního prostředí.
Eva Tylová je dlouholetou pražskou političkou. V zastupitelstvu své domovské MČ Praha 12 působí od roku 2006, v letech 2010 až 2014 a 2018 až 2022 byla místostarostkou. V minulém období spolu s Piráty realizovala na Praze 12 opatření na zmírnění následků klimatické změny, za která MČ získala ocenění v soutěži Adapterra Awards. “Působení na komunální úrovni je pro mě inspirací pro to, co je třeba v Senátu prosadit,” dodává Tylová.
V současné době je Eva Tylová také zastupitelkou hlavního města Prahy, kde zasedá ve výborech pro životní prostředí, infrastrukturu a energetiku. Tento mandát by v případě svého zvolení do Senátu dala k dispozici.
]]>